Praha.cz

 
Nacházíte se: Zprávy Zprávy z Prahy Před 50 lety se v Praze začala budovat podpovrchová tramvaj
Před 50 lety se v Praze začala budovat podpovrchová tramvaj
Sobota, 09. leden 2016 07:15
Před 50 lety se v Praze začala budovat podpovrchová tramvaj

Bez pozornosti médií proběhlo ve čtvrtek kulaté půlstoleté výročí oficiálního zahájení stavby systému podzemní dopravy. O projektu se v té době mluvilo jako o podpovrchové tramvajové dopravě, ale to nic nemění na tom, že tehdy slavnostním výkopem odstartovaly dějiny pražské podzemní dopravy, kterou dnes známe pod názvem metro.



Za oficiální start stavby podpovrchové tramvaje je pokládán symbolický výkop v Opletalově ulici dne 7. ledna 1966. První tunel měl vést od Bolzanovy ulice na Karlov k Nuselskému mostu, velkoryse se projektovala stanice Muzeum. První návrhy na výstavbu podzemní dráhy v Praze vznikaly již o desítky let dříve, výstavba se ale naplno rozběhla až v roce 1967 v místě stanice Hlavní nádraží. Výraz „metro“, pocházející z francouzštiny, byl u nás patrně poprvé použit již v návrhu z roku 1926, své místo ve slovníku Pražanů si však našel mnohem později.


Rok 1967 se nesl ve znamení sporů na téma Podpovrchová tramvaj, nebo metro?, které vyvrcholily dne 9. srpna 1967 rozhodnutím vlády od etapy podpovrchové tramvaje upustit a vybudovat v Praze systém metra. „Před těmi padesáti lety nikdo netušil, že se vlastně začíná stavět metro. Ještě v březnu 1967, kdy se začala stavět první stanice nového systému, Hlavní nádraží, se stále stavěl systém podpovrchové tramvaje. Přesto to datum 7. ledna 1966 dnes zcela samozřejmě chápeme jako den, kdy se začalo stavět i pražské metro,“ uvedl k tomuto výročí vedoucí archivu DPP Pavel Fojtík.


Prvním úderům pneumatického kladiva dělníka Bartoše do vozovky, o nichž psal tehdejší oblíbený deník Večerní Praha, před padesáti lety přihlížela pouze skupinka zasvěcených. Ti jistě netušili, že jsou nepřímo svědky zahájení stavby sítě pražského metra, která je dnes zhruba 65,4 kilometrů dlouhá a zahrnuje 61 stanic. Proces první fáze výstavby trval necelou dekádu. V roce 2014 pražské metro oslavilo 40leté výročí od zahájení provozu tratě C v úseku Florenc – Kačerov. Rok 2015 přinesl prodloužení úseku linky A o čtyři nové bezbariérové stanice.


Zdroj a úvodní foto: dpp.cz

(zmk)



Před 50 lety se v Praze začala budovat podpovrchová tramvaj